Descobrint un món d'infinites possibilitats

Fira acadèmica. Sessió final de l'assignatura i conclusió.

Avui hem presentat en la fira acadèmica final de l'assignatura el nostre projecte "Atrapem els colors, els números i les formes del carrer". En aquest projecte els infants són els protagonistes de creacions fotogràfiques que ajudaran a consolidar els aprenentatges relacionats amb el coneixement dels colors, les formes i els nombres que ja s’hauran treballat anteriorment a classe. Cal destacar que la principal finalitat d’aquest projecte és donar resposta a la necessitat de l’escola en referència a l’integració de les TIC en el dia a dia de l’aula.
A més, creiem que aquesta proposta permet treballar els aspectes esmentats d’un mode motivador pels infants, ja que la seva participació activa es promoguda per l’entusiasme que acostuma a acompanyar una sortida fora de l’escola, i perquè la proposta de realitzar una caça de nombres, colors i formes amb la càmera en la mà pels carrers de la nostra ciutat pot ser ben atractiva per ells. Aquest recorregut consisteix en anar caminant pels voltants de l’escola amb els ulls ben oberts, disposats, en tot moment, a trobar objectes o parts d’ells amb formes geomètriques, colors i nombres coneguts.

Hi ha diferents motius que ens han portat a dur a terme aquesta proposta. En primer lloc perquè vam detectar que a l’escola PIA Sant Antoni es feien servir molt poc les TIC a l’aula d’Educació Infantil, i quan ho feien, era fent servir aplicacions que potenciaven poc l’interactivitat dels infants. Nosaltres hem volgut anar més enllà, ja que creiem que les TIC ens permeten fer ús d’altres recursos apart de l’ordinador, i la càmera digital és una eina molt propera als infants (ens els últims anys s’ha fet accessible fins a tal punt que avui en dia quasi tothom disposa d’una càmera digital). A més, creiem en que la introducció de les tecnologies a l’aula no es pot limitar a concebre el nen només com a usuari, sinó com a creador.
Per tal de dur a terme aquest projecte vam sortir al carrer amb les nostres càmeres digitals i vam capturar totes les formes, colors i números que ens vam trobar com si fóssim els nens i nenes protagonistes de l’activitat. Així, les fotografies del projecte estan fetes per nosaltres.
El producte final consta d’una presentació PowerPoint, en la qual hi ha una primera imatge que mitjançant un joc d’hipervincles deriva cap a una de les tres opcions disponibles: veure la presentació de les fotografies relacionades amb els colors, una altra vinculada amb les formes i una darrera que presenta els nombres del carrer.
Cal destacar les limitacions que hem trobat d'aquest projecte, que principalment són dues: l'accés a un recurs digital com són les cameres de fotos i el fet de fer una sortida amb infants de 4 anys, per la qual necessitarem sortir en petits grups i acompanyats de varis mestres.
Com aquesta classe ha estat l'última de l'assignatura m'agradaria destacar varies idees que puc extreure com a conlusió dels aprenentatges que he adquirit. Actualment a les aules d’Educació Infantil ens trobem amb una generació de nens i nenes que viuen immersos en les Tecnologies de la Informació i de la Comunicació. Crec que per aquest fet l’escola, com a agent social de primer ordre, no pot quedar al marge d’aquesta nova realitat, ja que si l’entorn del centre està immers en l’era digital, aquesta institució ha de fer els possibles per a entendre-la i obrir-li les seves portes. Les escoles són conscients d’aquesta realitat i per això cal plantejar-se el mode d’incloure les TIC en la quotidianitat de l’aula.  Cal dir sobretot, que les TIC solament són un recurs més que podem usar en l'aula d'Educació Infantil, però mai han de ser el centre de l'aprenentatge de tot el que fem a l'aula, com per exemple pot succeïr amb l'ús de la Pissarra Digital Interactiva; cal fer un ús responable de les TIC i extreure un potencial positiu sense dependre'n.
L’ensenyament de les TIC no pot quedar al marge de les noves teories de l’aprenentatge, basades en les teories constructivistes. Des d’aquesta perspectiva, l’alumne ha de ser el protagonista del seu propi procés d’aprenentatge, i això no serà possible si nosaltres no els hi donem aquesta possibilitat.
Per últim, vull comentar que m'ha sorprès molt la feina de les meves companyes que han presentat en aquesta fira acadèmica, ja que hi havia una gran varietat de propostes, des de  blocs d’aula, d’escola, de mestra, calendaris escolars, vídeos com ara un anunci fet per nens, contes fets amb la tècnica d'Stop Motion amb plastilina i dibuixos, webs de jocs, programes per treballar amb la PDI, etc. Ha estat una sessió realment enrriquidora.

0 comentarios:

Publica un comentari a l'entrada